Groep 5

Kijk snel verder.

Algemeen

Wat leuk dat jullie een kijkje nemen bij groep 5! We zullen kort vertellen wat we doen dit jaar. Nieuwsgierig geworden? Kijk snel verder.

Rekenen

We werken met de methode 'Getal en Ruimte junior'. Een belangrijk onderdeel in groep 5 is het automatiseren van de keersommen. Behalve dat, behandelen we heel veel meer. Voorbeelden hiervan zijn: meten, klokken, rekenen met geld en plus en min tot 1000.

Taal/spelling

Hierbij werken we deels digitaal met de methode Taal Actief 4. De verschillende onderdelen die hierin worden behandeld zijn woordenschat, taal verkennen (kennis van de Nederlandse taal, bv zelfstandig naamwoord) en verhaaltjes schrijven.

Bij spelling gaan we verder met de regels die al eerder zijn aangeboden.

Tip: www.spellingoefenen.nl

Wereldoriëntatie.

In groep 5 krijgen ze voor het eerst aardrijkskunde en geschiedenis. De kinderen werken met verschillende hoofdstukken.

Halverwege groep 5 starten we met de topografie van Nederland.

Huiswerk

In het begin van groep 5 is er nog geen vast huiswerk. Wat wel wordt verwacht is dat de kinderen thuis iedere dag even lezen. Ook krijgen ze een blad mee van spelling. Vaak is hierbij alleen op school oefenen niet genoeg. De kinderen hebben er dan veel aan om het thuis extra te oefenen.

Halverwege groep 5 zal er worden gestart met de topografie van Nederland. Dit wordt het eerste echte leerwerk.

Nieuwspraatje

Om te leren presenteren voor de klas doen de kinderen een nieuwspraatje. Dit houdt in dat het kind alleen voor de klas staat om een stukje uit het nieuws te presenteren. Dit bereiden ze thuis voor.

Inzet ict

Ieder kind heeft een eigen chromebook. Ze maken daar niet alleen lessen op, we leren ze ook hoe ze er mee om moeten gaan. Bijvoorbeeld presentaties maken, iets opzoeken en veilig internetten.

Voor de kinderen:

MOO