De oude Bernadette

De geschiedenis van de Bernadetteschool

Om naar het ontstaan van de Bernadetteschool terug te gaan, moeten we heel wat jaren terug in de tijd.
Eind 1896 kwamen de eerste acht Zusters Dominicanessen vanuit het moederhuis te Neerbosch naar Naaldwijk, om de zorg op zich te nemen voor een leer-, naai- en bewaarschool.
Op 11 januari 1897 startte de Katholieke Meisjesschool, die nu dus de Bernadetteschool heet. Zuster Ludovica Aben was het allereerste hoofd van de school.
In 1922 werd een mooi schoolgebouw aan de Dijkweg in gebruik genomen. De naam van de school werd de RK Meisjesschool. Dit gebouw is nog steeds te vinden aan de Dijkweg, het is inmiddels herontwikkeld tot een complex met zorgwoningen.

In 1962 kwamen er voor het eerst jongens op de RK Meisjesschool, met de komst van jongens is men op zoek gegaan naar een nieuwe naam. De nieuwe naam werd de "Bernadetteschool".

Wat voor meisje was die Bernadette?
Bernadette Soubirous woonde in Lourdes. Haar ouders waren erg arm. Op 11 februari 1858 was Bernadette met andere meisjes hout aan het sprokkelen. Ze had een slechte conditie en kon de andere meisjes niet bijhouden. Toen hoorde ze opeens een geruis en kreeg visioenen van een in het wit geklede vrouw met een rozenkrans, die zich voorstelde als Maria. De Bernadette van Lourdes is onze Bernadette.

In 2005 werd het definitief dat de de Bernadetteschool het gebouw aan de Dijkweg zou gaan verlaten. Op 5 december 2006 sloeg Sinterklaas de eerste paal in aanwezigheid van alle kinderen en leerkrachten van de Bernadetteschool.
In de zomer van 2009 was het gebouw eindelijk gereed.